Indien nästa för Fergas som fyller 70 år

Fergas Group, med huvudkontor i Linköping, firar i år sitt 70-års jubileum. Från Sverige till Kina, USA och Italien tar nu företaget nästa kliv i sin internationella expansion och startar bolag i Indien.

Familjeföretaget Fergas som utvecklar, producerar och säljer fläktar och fläktsystem är en riktig framgångssaga. Företaget grundades år 1949 i Linköping av Lennart Wallman, nu drivs det av tredje generationen med 230 anställda och en omsättning på cirka 300 miljoner.
Efter en internationell expansion i Kina, USA och Italien etablerar man nu Fergas India, i Chennai i södra Indien.

"Vår vision är att göra våra kunder framgångsrika genom att följa dem globalt. Fergas India blir inledningsvis ett sälj- och distributionsbolag för att serva våra lokala och globala kunder i Indien. På sikt är det högst troligt att vi kommer starta tillverkning även i Indien, precis som vi har gjort i Kina, USA och Italien", säger Rikard Wallman, koncernchef Fergas Group.

Söker ny vd och stärker styrelsen
En viktig del av den globala tillverkningen sker i Linköping under namnet ”Fergas North Europe” där man just nu söker en ny vd.

"Vår verksamhet i Linköping är central för våra Europeiska kunder men spelar också en strategisk viktig roll i vårt globala nätverk. Den nya vd:n blir en nyckelspelare i vår strategiska plan framåt", säger Rikard Wallman.

I dagarna stärker Fergas Group upp styrelsen med Roger Ekström. Roger har lång erfarenhet från bl.a. fastighetsbranschen där han under många år var på Lundbergs bl.a. i rollen som vice VD.

Mest känd för Linköpingsborna är han nog som styrelseordförande i LHC. "I Roger får vi en stark kommunikatör med stort nätverk och lång erfarenhet av att jobba i familjeföretag", säger Rikard Wallman.

roger ekstrom 2016

För mer information kontakta:
Rikard Wallman, koncern vd Fergas Group
tel: 0706 370612

Quick Request
Please contact us with any questions or a quote. Fill in the form and we get back to you.